Порушення зору має багато ступенів: тотальна сліпота, світосприйняття, залишковий зір, слабозорість. Повністю незрячих людей всього біля 10 %, решта людей має залишковий зір, може розрізняти світло і тінь, іноді колір і контури предмету.
 
  • У спілкуванні з незрячою людиною з’ясуйте, чи необхідна їй ваша допомога. Не потрібно хапати людину з порушенням зору і тягнути її за собою.
 
  • Не ображайтеся, якщо вашу допомогу відхилили.
  • Завжди звертайтеся безпосередньо до людини (навіть, якщо вона вас не бачить), а не до його зрячого компаньйона.
  • Завжди називайте себе і представляйте інших співбесідників, а також решту присутніх. Якщо ви хочете потиснути руку – скажіть про це.
  • Використовуйте, якщо це доречно, фрази, що характеризують звук, запах, відстань. Врахуйте, що не всім це подобається. Коментуйте побачене.
  • Коли ви спілкуєтеся з групою незрячих осіб, не забудьте кожного разу називати того, до кого ви звертаєтеся.
  • Не примушуйте вашого співбесідника говорити в порожнечу: якщо ви переміщуєтесь – попередьте його про це.
  • Цілком нормально вживати вираз “дивитись”. Для незрячої людини це означає “дивитись руками”, відчувати.
  • Якщо ви збираєтеся читати незрячій людині – спочатку попередьте про це. Говоріть нормальним голосом. Не пропускайте інформацію, якщо вас про це не попросять.
  • Якщо це важливий лист або документ, не потрібно для переконливості давати його торкатися. При цьому не замінюйте читання переказом. Коли незряча людина повинна підписати документ, прочитайте його обов’язково повністю. Інвалідність не звільняє незрячу людину від відповідальності, обумовленої документом.
  • Завжди з’ясовуйте, в якій формі людина хоче отримати інформацію: азбука Брайля, великий шрифт, збільшення яскравості екрану або аудіо (запис на диктофон, озвучування програмами зчитування на мобільних телефонах або комп’ютері). Якщо у вас немає можливості перевести інформацію в потрібний формат – віддайте її в тому вигляді, в якому вона є. Це краще, ніж нічого.
  • Опишіть коротко, де ви знаходитеся. Наприклад: “В центрі залу, приблизно в шести кроках від вас, стоїть стіл.” Або: “Зліва від дверей, як заходиш, кавовий столик.” Якщо ви в приміщенні розкажіть, де знаходяться двері, вікна, допоможіть зорієнтуватися.
  • Слідкуйте, щоб меблі і інші речі не заважали пересуватися. Слідкуйте, щоб двері, віконні рами, дверці меблів були зачинені і не завдали шкоди людині при пересуванні. Звертайте увагу на наявність предметів, що б’ються.
  • Уникайте розпливчатих визначень та інструкцій, які зазвичай супроводжуються жестами, виразів ніби: “стакан знаходиться десь там на столі”, “це поблизу від вас”. Прагніть до точності: “Стакан посередині стола”, “Стілець праворуч від вас”.
  • Коли ви пропонуєте незрячій людині сісти – не всаджуйте її, а направте руку на спинку стільця. Якщо ви знайомите її з незнайомим предметом –  дайте йому можливість вільно вивчити предмет руками. Якщо вас попросили допомогти узяти якийсь предмет – не слід тягнути руку незрячої людини до предмету і брати його рукою цей предмет.
  • Якщо ви відмітили, що незряча людина збилася з маршруту, не управляйте її рухом на відстані, підійдіть і допоможіть вибратися на потрібний шлях.
  • Йдіть попереду людини з порушенням зору, нехай вона тримається за вашу руку чи плече. Попереджайте про перешкоди: сходи, калюжі, ями, труби і т.д.
  • При спуску або підйомі по сходинках ведіть незрячого перпендикулярно до них. Пересуваючись, не робіть ривків, різких рухів. При супроводі незрячої людини не закладайте руки назад – це незручно.
  • Не віднімайте і не зціплюйте тростину людини!
  • Поводьтеся з собаками-поводирями не так, як зі звичайними домашніми тваринами. Не командуйте, не чіпайте і не грайте з собакою поводирем.
 
#сучаснийетикет