Гіперкінези – мимовільні рухи тіла або кінцівок, які зазвичай властиві людям з дитячим церебральним паралічем (ДЦП). Мимовільні рухи можуть виникати також у людей з пошкодженням верхніх відділів спинного мозку.

▫️ Якщо ви бачите людину з гіперкінезами, не слід явно звертати увагу на неї.

▫️ При розмові не відволікайтеся на мимовільні рухи вашого співбесідника, тому що мимоволі можете пропустити щось важливе, і тоді ви обоє будете в незручній ситуації.

▫️ Пропонуйте допомогу ненав’язливо, не привертаючи загальної уваги.

▫️ Перед тим, як сісти за стіл з людиною з гіперкінезами, поцікавтеся, яка сервіровка їй зручна. Їй може знадобитися соломинка, глибока або мілка тарілка, низька або висока чашка і так далі. Спеціальні столові прибори вона може мати з собою.

▫️ Якщо в магазині чоловік з гіперкінезами попросив вас дістати його гаманець і розплатитися або покласти покупки йому в сумку, не бійтеся виконати це прохання. При цьому не потрібно розплачуватися за нього. Те ж саме, якщо вас попросили набрати телефонний номер при цьому абсолютно необов’язково вставляти в апарат свою телефонну карту.

▫️ У транспорті: при вході в автобус (тролейбус, трамвай), перш ніж запропонувати свою допомогу, запитайте чи потрібно це. Деяким людям допомога сторонніх людей тільки заважає. Поступаючись місцем, не наполягайте, якщо людина відмовилася.

▫️ Якщо ви купуєте квитки в кіно або театр для людини або людей з гіперкінезами, вибирайте такі місця, де вони не заважатимуть іншим глядачам мимовільними рухами. Якщо таких місць немає, потрібно домовитися з адміністрацією про додаткові місця в проході.

▫️ Не бійтеся суперечити людині з гіперкінезами, боячись його розхвилювати. Позиція “тільки не хвилюйся”, “добредобре”, приведе до втрати часу і нервів. Спокійно висловлюйте свої аргументи, навіть якщо бачите, що ваш співбесідник нервує.

▫️ При гіперкінезах зустрічаються також утруднення мови. В даному випадку радимо прислухатися до рекомендацій, викладених в розділі “люди з труднощами мовлення”.

Але, у будь-якому випадку, будьте спокійні та доброзичливі. Якщо не знаєте, що робити, запитайте про це краще свого співбесідника. Не бійтеся зачепити його своїм запитанням  – адже цим самим показуєте, що щиро зацікавлені в спілкуванні.